Deze pagina gaat over
ervaringen met de Whike
als vervoersmiddel.
Ik gebruik hem om 3 keer per week naar het werk te fietsen.
De afstand is ongeveer 23 km (Zetten-Arnhem).
Vroeger gebruikte ik een ligfiets. Ik wilde minder van mijn
energie in die pedalen stoppen, maar de auto is laf. Die Whike leek mij
wel een goede uitvinding.
Hij werkt zowiezo prima als fiets, ook tegen de wind in. Het zeil staat
dan gewoon in de wind. Het frontaal oppervlak is dan klein vergeleken
met een mens, dus je hebt er weinig last van.
Ook bij weinig wind gebruik ik toch altijd het zeil. Het is een mooie
zondebok voor het feit dat je niet zo hard gaat. En soms pak je toch
nog een vlaagje mee.
Maar je wilt natuurlijk ook net als in die promotie filmpjes over de
dijk scheuren met 40 km/uur zonder te trappen. Dat kan inderdaad, maar
alleen met WIND.
De aanwezigheid van wind is redelijk allesbepalend. Dat is dus Logisch.
Maar een Whike werkt als een soort total
perspective vortex van dit feit.
Daarom gaan we het nu over wind hebben.
Windkracht <3: Gewoon fietsen, mischien een klein beetje Placebo
effect.
Windkracht 3-4: Nog wel fietsen, maar af en toe een vlaag, waarbij je
een paar km/uur versnelt. Begint leuk te worden.
Windkracht 4-5: Vrij plotseling begint het zeil een stuk meer te
bollen. De mast begint door te buigen. Take-off.
Een beetje tegenhangen. De pedalen zijn niet meer nodig.
Windkracht >5: Gaat hard. Je moet uitkijken dat je niet omslaat.
Het mooist voor mij is Noordenwind. De wind neemt een aanloop over de
uiterwaarden , en duikt dan over de dijk. Laatst al een keer 55
gereden. Dat is wel beter dan in de file staan.
Het bovenstaande geldt wel alleen bij open
terein.
Bomen en huizen zijn behoorlijk funest. In de bebouwde kom heb ik tot
nog toe altijd moeten trappen.
Gelukkig heb ik een dijk op de route.
Zonder die dijk zou ik wel een probleem hebben. De kans op goede wind
wordt dan wel erg klein.
Windrichting
De meest gemaakte opmerking van omstanders gaat over de windrichting.
Die is echter minder belangrijk dan de windsterkte. Je hebt bijna nooit
het hele stuk wind tegen. Mijn ervaring is dat je ongeveer 40 graden
aan de wind kan zeilen.
Net als bij windsurfen werkt recht voor de wind ook niet zo
goed.
Windkracht 4 is ongeveer 20 km/uur windsnelheid, dus je fiets al snel
harder dan de wind. Het zeil hangt dan gewoon slap.
De beste wind is dus van opzij.
Hoe
vaak waait het?
Op vliegveld Deelen op de Veluwe, is de kans op minimaal windkracht 4
ongeveer 35%.
Op de Waddeneilanden is die kans meer dan het dubbele.
En nogmaals, je moet wel een open stuk hebben.
Buienradar.nl en WindFinder.com
geven voorspellingen en statistieken.
Met mijn eerste JavaScript kan ik hier de actuele beelden laten zien:
Veiligheid
Als het
niet hard waait, ervaar ik de Whike als veiliger dan een gewone
ligfiets, omdat hij als driewieler niet om kan vallen, en omdat hij
goed zichtbaar is.
Bij een harde vlaag (windkracht 6 van opzij) moet je op tijd de schoot
laten vieren.
Het zou kunen gebeuren dat je toch omslaat, en dat er dan net een auto
aankomt.
Obstakels
Er zijn tunneltjes waar je niet onderdoor kan met het zeil. Als je
afstapt, kun de het voorwiel optillen, waardoor de Whike naar achter
kantelt. Hij rolt dan op zijn achterwielen. Op die manier kun je onder
het tunneltje door lopen.
Ik moet ook een viaduct talud op, via de trap. Dat is wel lastig, maar
met enige oefening gaat het wel.
O ja, af en toe tik ik een laaghangende tak aan. Tot nu toe geen schade.
Aanpassingen
1. Lamp bevestigd op PVC buis. Ik rij ook in het donker over de dijk.
2. Dunne banden. De orginele banden zijn versleten. De dunnere (Swalbe)
banden blijken ook goed te voldoen.
3. Extra spatlap. Ik werd toch nog nat.
4. Koffertje met hoofdsteun en achterlicht. Gemaakt van dun triplex met
daarover een waterdichte laag polyester.
5. Reflector strips, voor in het donker.